Blog categories

Comments

Як на Київщині відбиратимуть землю під будівництво Великої кільцевої дороги

Як на Київщині відбиратимуть землю під будівництво Великої кільцевої дороги

У Верховній Раді зареєстрували законопроект, що спрощує процес вилучення з приватної власності землі та нерухомості для будівництва автодоріг та «інших суспільних потреб». 

Як на Київщині відбиратимуть землю під будівництво Великої кільцевої дороги 01

БЦ з’ясовував як Служба автодоріг у Київській області (Київська САД) зможе розчистити ділянки для майбутньої Великої кільцевої автомобільної дороги (ВКАД) навколо Києва, що обліплені супермаркетами, заправочними комплексами, ЖК та котеджними містечками.

Ініціатором законопроєкту №6422, що спрощує вилучення земель під будівництво доріг, виступає прем’єр-міністр Денис Шмигаль. Хоча пояснювальна записка та порівняльна таблиця до проєкту підписана колишнім очільником «Укравтодору», міністром інфраструктури Олександром Кубраковим.

В документах Кубраков пояснює необхідність прийняття законопроєкту нагальною потребою спростити механізм вилучення та викупу земельних ділянок:

«Чинний механізм примусового відчуження (…) є занадто довготривалим та (…) недостатньо дієвим в умовах нагальної необхідності побудови нових автомобільних доріг. Для прикладу, Харківським апеляційним адмінсудом більше року розглядалася справа за адміністративним позовом Хорольської районної державної адміністрації Полтавської області про примусове відчуження однієї із земельних ділянок для будівництва обходу с. Покровська Багачка Хорольського району Полтавської області, а також справа за адміністративним позовом Великобагачанської районної державної адміністрації Полтавської області про примусове відчуження однієї із земельних ділянок для будівництва обходу с. Красногорівка Великобагачанського району».

Міністр окремо відзначає складнощі з проєктом ВКАДу, на реалізацію якого, за словами чиновника, «суттєво впливають існуючі проблеми землевідведення». Велика кількість ділянок «по генеральному напрямку проходження ВКАД» перебувають у приватній власності, тому будівництво дороги без їх викупу або примусового вилучення попросту неможливе – за діючим законодавством процес викупу може тривати роками.

«27 об’єктів незаконного будівництва» на дорозі

Незважаючи на те, що ще у 2007 році Київська ОДА погодила генеральний напрямок проходження дороги, а у лютому 2008 року Кабмін видав розпорядження прискорити це проектування та будівництво, щорічно на ділянках майбутньої траси з’являються нові об’єкти у приватній власності.

За інформацією «Укравтодору», під час обстеження ділянок майбутньої ВКАД у грудні 2013 року Київська САД виявила 11 місць «несанкціонованого будівництва».

А станом на початок 2020 року на території ВКАДу вже було 27 об’єктів, збудованих без довільних документів.

Як ці ділянки потрапляють у приватні руки?

Судячи з наявних рішень у судовому реєстрі, здебільшого це відбувається діями місцевих райадміністрацій.

Наприклад, Бородянська райадміністрація у жовтні 2008 року передала у приватні руки 10 га землі, що розташовані безпосередньо у зоні розміщення майбутньої дороги. З грудня 2020 року місцева прокуратура почала оскаржувати це рішення в суді.

Як зазначається в тексті ухвали суду, у липні 2007-го Київська ОДА затвердила розроблений районними комісіями протокол погодження генерального напрямку ВКАД, що був підписаний всіма головами райдержадміністрацій області, у тому числі й Бородянського району.

Втім, це не завадило голові у 2008-му передати землі під майбутньою дорогою у приватні руки. 30 вересня 2021 року Бородянський райсуд визнав недійсними десять державних актів на землю. Власники ділянок зараз звернулись до апеляції.

Набагато важче розібратись з землею у випадках, коли ділянки кілька разів перепродавались і змінювали власників.

Як мінімум, з 2018 року триває судовий процес бориспільської прокуратури з ТОВ «Термінал Логістик» за 7 га вздовж траси Р-03, що з’єднує дві магістралі навколо Києва.

Фірма належить до групи Istil підприємця пакистанського походження Мохамеда Захура. «Термінал Логістик» придбала ці землі у січні 2009 року у чотирьох фізосіб.

Попередні власники набули права власності в кінці 2008 року за рішенням Бориспільської райдержадміністрації «для ведення сільського господарства», також вже після визначення Київською ОДА плану побудови автодороги.

Те, що фірма Захура не є первинним власником ділянок, ускладнює прокурорам задачу оскаржити власність шляхом визнання незаконним рішення місцевих чиновників. Судовий спір за землі за три роки дійшов до Верховного суду, який пустив його на новий розгляд.

Що пропонує прем’єр для вирішення проблеми вилучення земель для будівництва доріг?

Відібрати землю за три місяці 

Зараз викуп або примусове відчуження землі регулює Закон «Про відчуження земельних ділянок, інших об’єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».

Денис Шмигаль пропонує внести до цього закону наступні зміни:

  • Дозволити розглядати справи з відчуження ділянок для будівництва автодоріг за правилами спрощеного позовного провадження, що зараз використовується для розгляду малозначних справ, предмет яких складає не більше 100 прожиткових мінімумів громадян (548,1 тис. грн), справ незначної складності, для яких пріоритетним є швидке вирішення.
  • Надати право звертатись з позовами про примусове відчуження ділянки лише органам виконавчої влади або місцевого самоврядування (що зазвичай і передавали ділянки в приватні руки) і будуть викуповувати об’єкти.
  • Розглядати та вирішувати справи примусового відчуження землі для будівництва автодоріг будуть одразу в апеляційному адмінісуді, що має вирішити справу про відчуження майна протягом одного місяця з дня надходження позову. Позовна заява звільняється від сплати судового збору.
  • Судом апеляційної інстанції у справах про примусове відчуження виступатиме Верховний Суд. Його рішення набиратимуть сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
  • Верховний суд розглядає справу у двомісячний строк з дня надходження скарги і не зможе повертати справу на новий розгляд. Тобто судовий процес з відчуженням ділянки не зможе тривати більше трьох місяців.
  • У разі недосягнення згоди щодо умов договору купівлі-продажу ділянки, наприклад, її ціни, протягом одного місяця з дня прийняття рішення про викуп, вона буде примусово відчуждатись у державну чи комунальну власність (виключно для будівництва автодоріг державного значення, мостів, естакад та об’єктів, необхідних для їх експлуатації)в тому числі на умовах концесії або інших формах здійснення державно-приватного партнерства.
Як на Київщині відбиратимуть землю під будівництво Великої кільцевої дороги 02

Довідка

Проєкт ВКАДу передбачає будівництво Київської обхідної дороги (КОД) , так зване «напівкільце» протяжністю близько 150 км, що має вивести транзитний транспорт за межі Києва та з’єднати траси М-07 Київ – Ковель – Ягодин, М-06 Київ – Чоп, М-05 Київ – Одеса та Н-01 Київ – Знам’янка. Далі мають об’єднати автодороги Н-08 Бориспіль – Маріуполь та М-03 Київ – Харків – Довжанський та обхід міста Бровари.

Бюджет ВКАДу зараз оцінюється у 85 млрд грн. Проте, як повідомили БЦ у прес-службі «Укравтодору», остаточна вартість визначиться за зведеним кошторисом після експертизи проектно-кошторисної документації за кожною ділянкою дороги. Поки проектні роботи ще тривають.

За договором між Київською САД та фірмою «Плейтендер«, близькою до екс-нардепа Олександра Супруненка, розроблено модуль, через який «здійснюється зв’язок» між службою та учасниками конкурсу з будівництва дороги. Саме через цей модуль буде проведений тендер.

Вартість розробки модуля становить 49,5 тис. грн. Він, за інформацією прес-служби «Укравтодору», є майданчиком електронної системи Prozorro.

Проте, за словами генерального директора ДП «Прозорро» Василя Задворного, насправді це програмне забезпечення наразі жодним чином не інтегроване з системою Prozorro і не є частиною системи Prozorro. Тож дані про ці закупівлі не будуть передаватися в Prozorro в автоматичному режимі, де всі могли б побачити інформацію про кожен перебіг тендеру, пропозиції постачальників тощо.

Конкурси на визначення виконавця робіт з будівництва ВКАДу у Київській САД планують проводити на кожну з семи ділянок дороги окремо.

Київська САД виступатиме замовником робіт. Конкурсний комітет скрадатиметься виключно з її службовців, зокрема заступників начальника служби та керівників її підрозділів у загальній кількості 9 осіб.

Основним критерієм для визначення переможця буде критерій фінансової спроможності.

Джерело

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://vda.org.ua/wp-content/uploads/2020/02/headers_analitica.png);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}