Blog categories

Comments

Коли по всій Україні запрацюють комплекси «Зважування в русі» та фури припинять руйнувати дороги?

Коли по всій Україні запрацюють комплекси «Зважування в русі» та фури припинять руйнувати дороги?

Проєкт Weigh in motion передбачає встановлення на дорогах набору датчиків, які фіксуватимуть загальну вагу транспортних засобів і навантаження на вісь, камер для автоматичного розпізнавання номерних знаків та камер загального виду, лазерних сканерів для фіксації габаритів.

За дослідженнями Світового банку щорічні втрати ВВП України через незадовільний стан доріг складають 3-4%. 40% усіх вантажівок пересуваються з порушеннями габаритно-вагових обмежень.

Перевантажені фури не лише руйнують автошляхи, а й стають причиною виникнення ДТП. Приміром, у критичних ситуаціях такими транспортними засобами неможливо кермувати, адже довжина гальмівного шляху перевантаженої фури суттєво збільшується.

Також порушення допустимих габаритних параметрів зменшує дистанцію між учасниками дорожнього руху, що теж стає однією з причин виникнення аварій.

Система зважування в русі Weigh in motion (WIM) – це розумна система збирання інформації про транспортні засоби, які рухаються автомобільними дорогами: дату та час проїзду, температуру повітря та дорожнього покриття, смугу та напрямок руху, швидкість руху та державний номерний знак, габаритні розміри, відстань між осями, загальну масу та її розподіл по осях.

Система Weigh in motion працює просто, розкажу на прикладі Чехії.

WIM виявляє перевантажену фуру, фіксує вагу та номерний знак, потім автоматично надсилає інформацію в офіс транспортної інспекції (у нас – дата-центр Державної служби з безпеки на транспорті), де оформлюється штраф.

Весь процес відбувається швидко та ефективно, працює в цілодобовому режимі, унеможливлює корупцію й не залежить від наявності або відсутності інспектора на дорозі.

Подібна система використовується в багатьох європейських країнах (Словенія, Хорватія, Нідерланди, Франція), а також у США, Канаді та Азії.

У Німеччині, Австрії, Італії працюють пункти автоматичного зважування, через які мають проїжджати всі магістральні фури. Процедура не займає багато часу, так як оцінюється фактична вага вантажу, а не той, який зазначений в супровідних документах; зелений світлофор показує водієві, що перевантаження на вісь немає.

Розмір штрафів за перевищення допустимих норм варіюється від кількох сотень до кількох тисяч євро у різних країнах. У Великій Британії фіксований штраф за перевищення максимально допустимого навантаження на одну вісь становить 100 фунтів, якщо перевищення менше 10%, 200 фунтів – якщо менше 15% та 300 фунтів – якщо більше 15%. Якщо ж перевищення становить 5 т, або 30%, водій отримує повістку до суду.

Окрім фіксованого штрафу, незалежно від обсягу порушення, інспектор також забороняє рух транспортного засобу.

У Франції штрафи за перевищення допустимої ваги у межах 20% становлять 90 євро (зменшений), 135 євро (стандартний) та 375 євро (збільшений).

За перевищення у 20 % або більше передбачений штраф у розмірі до 1500 євро. У разі повторного перевищення норм протягом одного року сума штрафу збільшується до 3000 євро.

В Україні наразі система штрафів є низькою, порівняно з Європою. Перевищення на 5–10 % — коштує 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на 10–20 % — 1000 НМДГ, на понад 20 % — 2000 НМДГ (34 000 грн).

Але якщо депутати приймуть в другому читанні та цілому законопроєкт №3743 ця історія зміниться й штрафи за перевантаження значно виростуть.

Проєкт Weigh in motion передбачає встановлення на дорогах набору датчиків, які фіксуватимуть загальну вагу транспортних засобів і навантаження на вісь, камер для автоматичного розпізнавання номерних знаків та камер загального виду, лазерних сканерів для фіксації габаритів.

Комплекси працюватимуть цілодобово й зможуть витримувати перепади температури від – 40 °C до +70 °C .

Завдяки комплексам «Зважування в русі» ми мінімізуємо людський фактор, тим самим нівелюємо корупційну складову й санкції за перевантаження накладатимуться автоматично, так, як це відбувається зараз в системі автофіксації швидкісного режиму, яка, до речі, теж була реалізована нашим Агентством.

Наразі працює 6 пілотних WIM комплексів. Вони вмонтовані в дорожнє покриття на під’їздах до Києва по трасі Київ – Чернігів, Київ – Полтава, Київ – Одеса, Київ – Ковель.

Також два комплекси встановлені на дорозі Київ – Львів, зокрема в селі Капітанівка та біля розв’язки на Канів.

У поточному році вже проведені закупівлі 20 комплексів «Зважування в русі». Договорів укладено на суму 281 млн 431 тис грн.

Один комплекс Weigh in motion коштує від 12 млн грн до 22 млн грн. Ціна варіюється в залежності від типу дороги (це дві смуги чи чотири) та точки підключення, де буде встановлено WIM.

20 комплексів до кінця цього року будуть встановлені по всій Україні, зокрема у:

  • Вінницькій області
  • Кіровоградській області
  • Львівській області
  • Житомирській області
  • Рівненській області
  • Черкаській області
  • Миколаївській області
  • Одеській області
  • Закарпатській області
  • Хмельницькій області
  • Дніпропетровській області
  • Івано-Франківській області
  • Харківській області
  • Волинській області

Концепція передбачає об’єднання на центральному рівні всіх WIM комплексів, впровадження яких забезпечує Укрінфрапроект та Укравтодор, а також мобільних та стаціонарних пунктів габаритно-вагового контролю автотранспорту й рішень з вагових комплексів на елеваторах/кар’єрах з оснащенням їх приладами типу IoT.

Планується включення в дане єдине рішення систем відеофіксації та метеостанцій для повного контролю.

Система дає можливість чітко відобразити трафік вантажного та легкового транспорту та дозволяє ефективно керувати ресурсами від планування ремонтів, до оцінки створення і окупності нових дорігНадалі це все стане частиною інтелектуальної транспортної системи України.

В 2021 році ми плануємо встановити від 50 до 100 комплексів «Зважування в русі» (в залежності від наявного фінансування). Але, щоб автоматизована система запрацювала на повну, потрібні зміни до державного стандарту та законодавства над якими активно працює Міністерство інфраструктури.

Уже подано документи в Національний орган стандартизації на розроблення та створення нового державного стандарту, який дозволить здійснювати не лише ваговий контроль, але й слідкувати за габаритами транспортних засобів.

Також у першому читанні депутати підтримали законопроєкт №3743. Він передбачає адміністративну відповідальність за порушення, зафіксовані в автоматичному режимі. Це дозволить повноцінно запустити систему без людського фактору та участі інспекторів на дорозі.

За покращенням безпеки дорожнього руху у регіонах України можна слідкувати на інтерактивній мапі https://bi.e-transport.gov.ua/road-safety. Там позначені всі об’єкти інфраструктури, які запроваджені для підвищення безпеки на дорогах. Крім цього, є дані про виконавців та статус цих об’єктів.

Джерело: https://biz.censor.net/m3221606

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://vda.org.ua/wp-content/uploads/2020/02/headers_analitica.png);background-size: cover;background-position: center center;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 350px;}