В Україні левову частку рекордного бюджету на будівництво та ремонт доріг у 2021-му розподілили між кількома компаніями. До них потрапили компанії «Автострада» Максима Шкіля, «Автомагістраль-Південь» Олександра Бойка та «Онур конструкцій інтернешнл» Онура Четінджевіза.
Як пише видання «Слово і справа», найбільше від «Укравтодору» 2021-го отримала компанія «Автострада» – 17,9% (46,6 млрд грн). 16,8%, дісталося компанії «Автомагістраль-Південь» – 43,9 млрд. грн. «Онур конструкцій інтернешнл» – 26,1 млрд грн, тобто 10%.
«Автострада»
Підприємство належить бізнесменові Максиму Шкілю. Згідно з даними YouControl, у 2021-му компанія отримала з бюджету 56,3 млрд грн (у тому числі і від «Укравтодору». При цьому у 2020-му ця цифра була на рівні 8,4 млрд грн, а у 2019-му – всього 2,2 млрд. Перше держзамовлення «Автострада» отримала у 2017 р. Тоді Служба автомобільних доріг у Вінницькій області закупила у них послуги на загальну суму 346,1 млн грн.
Як писало видання «Наші гроші», деякі замовлення «Автострада» не виконувала: знаходила підрядника, забирала собі 7%, а решту платила тим, хто виконуватиме замовлення. Максим Шкіль був помічником нардепа від Партії регіонів Миколи Демянка.
«Автомагістраль-Південь»
Компанія за загальним обсягом держзакупівель випередила «Автостраду». Проте від «Укравтодору» «Автомагістраль-Південь» отримала 43,9 млрд. грн. За даними YouControl, загалом із бюджету їм заплатили 62,5 млрд грн. Для порівняння, 2017-го ця цифра була на рівні 7,4 млрд грн. Видання «Наші гроші» з’ясувало, що «Автомагістраль-Південь» нібито закуповувала будматеріали, послуги ремонту та оренди техніки за завищеними цінами у фірм із ознаками фіктивності. У судовій ухвалі зокрема згадується ТОВ «Медан», у якого «Автомагістраль-Південь» закупила бетонну суміш на 834,65 млн гривень за цінами майже на 40% вищими за ринкові.
За версією слідства, це дозволило підряднику привласнити понад 300 млн гривень на один із тендерів. Власник компанії – одесит Олександр Бойко.

«Онур конструкцій інтернешнл»
Компанія належить громадянинові Туреччини Онуру Четінджевізу. 2021-го вони отримали з бюджету України 39,4 млрд грн (з них 26,1 млрд – від «Укравтодору»). Нагадаємо, як писав OBOZREVATEL, у 2020-му генеральному координатору «Онур Груп» Емре Караахметоглу вручили підозру про вчинення корупційного правопорушення. Бізнесмена та пов’язані з ним компанії з групи «Онур» підозрюють у масштабних корупційних схехах під час проведення тендерів на ремонт доріг. Компанія потрапляла в цілу низку скандалів. Наприклад, у 2017-му Нацполіція запідозрила «Онур» у неякісному ремонті проспекту Перемоги та ще цілої низки магістралей у Києві.
Як раніше писав OBOZREVATEL, міжнародна фінансова корпорація (IFC) та Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР) допоможуть українському уряду у залученні інвестицій приватного сектору для розвитку дорожньої інфраструктури у рамках програми Президента Володимира Зеленського «Велике будівництво».